GARIS PANDUAN UMUM PELAKSANAAN
AMALAN 5S
SEKOLAH
TUNAS BAKTI KOTA KINABALU SABAH
SUDUT
DAN RUANG PEJABAT
|
||
KATEGORI
|
NO
|
KEPERLUAN
PELAKSANAAN
|
SUDUT 5S
|
1.
2.
3.
|
Nama
dan gambar ahli bersaiz passport bagi setiap kumpulan di dalam jawatankuasa /
zon Induk 5S.
Setiap
sudut 5S perlu menonjolkan kreativiti dari segi hiasan dan pameran setiap
pasukan dengan mengekalkan imej korporat.
Sudut
5S bagi setiap zon haruslah mengandungi:-
Logo
5S / Slogan 5S
Polisi
5S
Objektif
, Visi dan Misi 5S
Nama
Kumpulan
Carta
Organisasi
Carta
Perbatuan Terkini (Induk dan Zon)
Gambar
sebelum / selepas aktiviti 5S dan selepas penambahbaikan berserta tarikh
Pelan
lantai zon
Kedudukan
sudut hendaklah terletak di laluan utama ahli zon dan mudah dilihat (bonus
diberi sekiranya keutamaan untuk orang ramai)
Keputusan
audit
PIC
(‘Person In Charge’) dan lokasi
Jadual
giliran bertugas
Lain-lain
maklumat yang bersesuaian
|
PAPAN
KENYATAAN
(JIKA ADA)
|
1.
2.
|
Papan
kenyataan hendaklah mengandungi maklumat semasa dan tidak lapuk.
Maklumat
yang dipapar hendaklah disusun dengan teratur dan kemas.
|
REKOD AKTIVITI
KUMPULAN/
ZON
|
1.
2.
3.
|
Setiap
zon hendaklah mewujudkan dan menyelenggara fail 5S masing-masing dan
memastikan segala maklumat di sudut difailkan.
Rekod
hasil mesyuarat kumpulan hendaklah difailkan.
Aktiviti
penambahbaikan hendaklah ditunjukkan dengan jelas.
|
DISIPLIN DAN
SIKAP PEKERJA
|
1.
2.
3.
4.
|
Berada
di tempat kerja (‘workstation’) semasa audit dijalankan kecuali bercuti,
berkursus, mesyuarat atau bertugas rasmi di luar dan rekod pergerakan staf
hendaklah sentiasa dikemaskini.
Cara
berpakaian hendaklah kemas dan sesuai dengan pakaian kerja mengikut
Pekeliling Pentadbiran dan Peraturan-Peraturan Pejabat.
Penampilan
diri sebagai Pegawai Perkhidmatan Awam yang berorientasikan pelanggan seperti
berbudi bahasa, kesopanan dan bertatasusila yang baik.
Sentiasa
memberi kerjasama semasa kerja-kerja pengauditan dijalankan dan mempunyai
sikap berpasukan serta budaya 5S dikalangan ahli zon.
|
LANTAI
|
1.
2.
3.
4.
|
Lantai
tidak berdebu, tidak basah dan bersih dari sebarang kekotoran.
Sampah-sarap
tidak bertaburan di atas lantai sama ada di sudut – sudut atau di bawah
peralatan perabot dan perhiasan.
Lantai
tidak berlubang/pecah/rekahan atau sebarang kecacatan yang
berpotensi
mengancam keselamatan pekerja
Tiada
barang yang tidak diperlukan diletakkan di atas lantai
|
PERALATAN
PEJABAT DAN
PERABOT
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Peralatan
pejabat dan perabot sentiasa berkeadaan baik dan boleh digunakan dengan
selamat.
Cermin
tingkat sentiasa dilap dan tidak berhabuk, manakala yang pecah segera
diganti.
Peralatan
pejabat sentiasa dilap supaya tidak berdebu, bersih dan disusun supaya
kelihatan kemas.
Pastikan
lampu dan plug elektrik sentiasa berfungsi dan dilabelkan mengikut
kesesuaian.
Peralatan
yang rosak tidak boleh diletakkan di atas meja atau berdekatan dengan
’workstation’. Ia perlulah diletakkan di satu tempat khas dan dilabelkan
dengan jelas. Teknik susunan peralatan
pejabat dan perabot dapat memendekkan masa memproses sesuatu kerja.
Contohnya, kabinet fail diletakkan berhampiran dengan ’workstation’ pegawai.
|
SUSUNAN FAIL
|
1.
2.
3.
4.
|
Fail
perlu disusun dengan teratur, mudah diperoleh/disimpan dan bersistem.
Sistem
pengurusan fail yang memudahkan pencarian/pencapaian dalam satu tempoh masa
(contoh 30 saat per fail).
Ring
File boleh dilabelkan mengikut tatacara berikut :
a.Tetulang
ring file mengandungi :
Nama
jabatan/unit
Nombor
rujukan fail
Tajuk
fail
Nombor
siri fail
b.
Muka depan ring file mengandungi :
Logo
jabatan
Tajuk
fail
Nama
unit
c.
Penggunaan tulisan (font) Arial dan saiz mengikut
kesesuaian fail.
d.
Penggunaan warna muka depan dan tetulang ring file adalah warna yang telah
ditetapkan mengikut unit kerja atau warna sejagat (hitam,putih).
Setiap
bilik berkenaan perlu melantik seorang Pegawai yang bertanggungjawab
(pemunya/ownership) bagi menguruskan kebersihan bilik fail.
|
HIASAN DALAMAN
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
|
Hiasan
yang bersesuaian dengan imej jabatan, mudah dan jimat.
Diselenggarakan
dan kedudukannya tidak mengancam keselamatan dan kesihatan pekerja.
Maklumat
korporat boleh dipamerkan tetapi tidak keterlaluan dari segi kuantiti dan
sentiasa dikemaskini (contoh : carta organisasi dan piagam pelanggan).
Langsir/
bidai cermin tingkap sentiasa kelihatan tersisir rapi dan bersih.
Dinding
yang kotor akibat kesan tampalan dibersihkan sebaiknya.
Penggunaan
hiasan pokok bunga plastik dan pokok bunga hidup perlu penyelenggaraan bagi
mengelak habuk terperangkap dan pokok mati.
Hiasan
seperti landskap berkonsepkan water features dalam ruang pejabat perlu
penyelenggaraan dan berfungsi dengan baik.
Pastikan
semua hiasan yang dibuat tidak berdebu, tidak kotor dan sentiasa berada dalam
keadaan baik supaya tidak mencacatkan pemandangan.
Susunan
hiasan sentiasa kemas, tersusun dan menyenangkan pergerakan pekerja.
|
TANDA ARAH /
PETUNJUK/
PERINGATAN
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Tanda
nama Jabatan/ Unit yang berkaitan perlu dipamerkan di ruang supaya memudahkan
urusan pekerja.
Tanda
peringatan yang sesuai diletakkan pada peralatan yang berisiko seperti ‘AWAS’
pada plug yang terdedah dan ‘SILA PADAM LAMPU SELEPAS DIGUNAKAN’ pada suis
lampu yang terbabit.
Tanda
nama pegawai perlu diletakkan pada setiap meja/partition/bilik pegawai.
Tanda
arah, petunjuk dan peringatan perlu diletakkan di tempat di
tempat
yang strategik serta mudah dilihat oleh orang ramai
|
RUANG
KERJA
|
||
KATEGORI
|
NO
|
KEPERLUAN
PELAKSANAAN
|
LANTAI
|
1.
2.
|
Lantai
hendaklah sentiasa bersih, tidak berhabuk, tidak basah, tidak rosak dan tiada
sampah di bawah meja serta di sekeliling ruang
kerja.
Tidak
terdapat barang yang tidak diperlukan bertaburan di atas lantai dan sekitar
ruang kerja.
|
MEJA
(Di atas meja)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
Tray
hendaklah dilabelkan dengan perkataan ‘MASUK’ dan ‘KELUAR’ atau ‘KIV’ jika
ada.
Dibenarkan
satu sudut mini bersaiz A4 untuk tapak hiasan.
Fail
meja pegawai perlulah diletakkan di atas meja.
Fail-fail
aktif boleh diletakkan di atas meja pegawai pada satu tempoh masa tugasan
(mengikut prosedur pengurusan fail terperingkat).
Fail-fail
tersebut hendaklah disusun dengan kemas dan teratur pada setiap masa.
Alat
tulis hendaklah diletakkan di dalam pen stand dalam kuantiti yang munasabah.
Cop
getah di atas meja masing-masing hendaklah dilabel. Lain-lain peralatan yang
difikirkan perlu seperti kalendar meja.
|
MEJA
(Di bawah/tepi meja)
|
1.
2.
3.
4.
|
Bakul
sampah perlu mempunyai parking dan memastikannya tidak berbau serta bersih.
Sediakan
satu (1) ruang khas berparkir untuk meletak sepasang kasut dan sepasang
selipar.
Wayar/kabel
(untuk ICT dan elektrik) perlu dikemaskan dengan menggunakan bahan-bahan yang
sesuai seperti black tape/cabel casing /conduit dan ianya hendaklah di pasang
secara bersesiku dan tersorok. CPU dan pedestal bergerak perlu ditempatkan di
bawah meja atau di sisi meja.
Kotak
kitar semula boleh diwujudkan dan digunakan secara gunasama.
|
LACI MEJA
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Pembahagian
ruang laci adalah seperti berikut:
Laci
1 : Alat tulis
Laci
2 : Peribadi ( dilabelkan di penjuru atas sebelah kiri )
Bagi
bilik pegawai yang mempunyai 3 laci, pembahagian ruang laci adalah seperti
berikut :
Laci
1 : Alat tulis
Laci
2 : Dokumen Rasmi
Laci
3 : Peribadi ( dilabelkan di penjuru atas sebelah kiri)
Dalam
laci alat tulis, hendaklah diwujudkan petak-petak alatan mengikut kesesuaian
bagi mengisi alatan tersebut.
Makanan
dan minuman tidak boleh disimpan di dalam laci.
Barang-barang
peribadi seperti beg tangan, payung, atau lain-lain peralatan perlu
diletakkan dalam laci peribadi dan disusun kemas. Pegawai hendaklah patuh
kepada laci yang telah di label iaitu barang yang berkaitan dengan urusan
rasmi dan barang peribadi tidak boleh bercampur.
|
DINDING /
PARTITION
PEGAWAI
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Dokumen
yang perlu dipamerkan di ruang tempat kerja masing-masing termasuk bilik
pegawai ialah;
Tanda
Nama Penuh
Jawatan
Waktu
Kerja Berperingkat (Format akan disediakan)
Senarai
Aset Alih Kerajaan
Fail
Meja/Pekeliling
Ring
File tersusun dan dilabelkan
Senarai
rujukan fail (optional)
Sila
kenal pasti ruang pada dinding /partition yang perlu dilabel sebagai rasmi
dan peribadi.
Pada
ruang rasmi perlulah dilengkapkan dengan fakta-fakta rujukan pegawai seperti
nombor telefon yang selalu dihubungi atau nombor rujukan indeks fail.
Pada
ruang peribadi dibenarkan satu sudut mini bersaiz A4 untuk hiasan.
Sila
pastikan segala dokumen yang dipamerkan tersusun kemas dan teratur.
|
KERUSI
|
1.
2.
3.
|
Kerusi
tetamu dan kerusi kerja hendaklah tersusun rapi ketika tidak digunakan.
Blazer
dan selendang (jika ada) hendaklah disangkut dengan kemas di dalam almari
atau pada tempat penyangkut yang disediakan, sekiranya tiada almari ianya
boleh disangkut dengan kemas di belakang kerusi.
Sila
pastikan kerusi berada pada tahap selamat untuk diduduki, tidak bergoyang,
selesa dan bersih.
|
KOMPUTER
DAN
PENCETAK
|
1.
2.
3.
|
Sila
pastikan computer serta peralatan ICT yang berkaitan hendaklah sentiasa tidak
berhabuk dan sedia untuk diguna.
Sila
pastikan computer ditutup sebelum pulang (shut down).
Wallpaper
dan screen saver perlu diseragamkan dengan imej korporat Jabatan.
|
SISTEM FAIL
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
Mengurus
fail dengan mematuhi Tatacara Pengurusan Fail.
Fail
berbentuk Ring File – dilabel mengikut format yang telah diseragamkan.
Fail
perlu disusun mengikut nombor siri/indeks yang ditetapkan di dalam kabinet
fail.
Sila
sediakan senarai indeks fail sebagai rujukan bagi memudahkan capaian dan
boleh ditampal pada partition.
Kabinet
dilabelkan dengan kemas dan teratur.
Ring
file yang mengandungi fail-fail aktif (selalu digunakan) hendaklah diletakkan
dan disusun di meja kerja.
Sila
pastikan fail-fail yang digunakan diletakkan kembali di dalam kabinet fail
sebelum pegawai meninggalkan tempat kerja pada setiap hari.
|
BAHAGIAN
PENGELUARAN
|
||
KATEGORI
|
NO
|
KEPERLUAN
PELAKSANAAN
|
MESIN
DAN
PERALATAN
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
Mesin
diletak di tempat yang sesuai dan selamat serta tidak menghalang pergerakan
proses kerja.
Sentiasa
memastikan mesin dalam keadaan bersih, tidak berhabuk, berminyak, berkarat
dan sebagainya kerana ia boleh memendekkan jangka hayat mesin.
Pastikan
tiada barang yang diletak di atas atau di bawah mesin terutamanya bahan yang
berbentuk cecair.
Perlu
meletakkan tanda berhati-hati seperti (AWAS) pada bahagian yang merbahaya
sebagai peringatan kepada pekerja lain.
Mempunyai
tanda maklumat pengenalan bagi setiap mesin mengikut kesesuaian.
Mesin
yang rosak hendaklah berasingan untuk dibaiki atau dilupuskan.
Jadual
penyelenggaraan mesin perlu disediakan untuk pemantauan mesin.
|
STOR
SIMPANAN
DALAM STOR
|
1.
2.
3.
|
Barang-
barang disusun dengan teratur supaya tidak menghalang kerja-kerja pemunggahan
dan laluan kakitangan stor.
Barang-barang
disusun mengikut pengeluaran secara Masuk Dulu Keluar Dulu.
Barang-barang
hendaklah disimpan dengan mengikut jenis barang yang memerlukan:
a)
Bilik hawa dingin atau peti sejuk untuk stok yang memerlukan suhu rendah.
b)
Ruang yang bersiling untuk stok yang tidak boleh terdedah kepada hawa panas.
c)
Ruang yang kering dan mempunyai laluan angin bagi mengelakkan stok tertentu
menjadi keras.
d)
Stok yang asalnya berada di dalam bekas, kotak, tin, peti dan sebagainya
hendaklah kekal penyimpanannya dan hendaklah di label untuk mudah dilihat.
e)
Setiap bekas hendaklah mengandungi satu jenis stok barang yang sama.
f)
Bagi baran-barang yang tercerai hendaklah diletakkan di dalam bekas berukuran
bersesuaian dan tidak boleh dibungkus tetapi hendaklah disusun dengan kemas.
g)
Pastikan bahan –bahan yang rosak tidak bercampur dengan bahan yang masih
boleh digunakan.
h)
Barang-barang berharga dan menarik hendaklah disimpan di tempat yang selamat
dan dikawal oleh pegawai yang bertanggungjawab.
i)
Pengeluaran barang dibuat sendiri oleh pegawai-pegawai yang diberi kuasa
(pemesan/pegawai stor) dengan menggunakan borang KEW.PS 10 (stor utama) atau
KEW. PS- 11 (stor unit/bahagian) dan;
j)
Kad petak (bin card) mestilah berada bersama-sama dengan barang.
|
KESELAMATAN
DAN
KEBERSIHAN
STOR
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
|
Alat
pemadam api yang memenuhi criteria berikut:
a)
Mempunyai sijil yang masih berkuatkuasa dari pihak bomba.
b)
Prosedur opersi hendaklah diletakkan bersebelahan.
c)
Digantung pada bracket yang dipasang di dinding dan berparkir.
Sistem
Pencegahan Kebakaran (contoh: System water sprinkler dan Hose reel)
Pencahayaan
yang mencukupi.
Sistem
hawa dingin (contoh: thermostat sensor, return grill, defuser grill).
Emergency
light.
Addressable
Speaker System.
Pest
control hendaklah dilaksanakan secara peribadi.
Tanda
amaran seperti “Dilarang merokok” dan Mudah terbakar” dipamerkan dengan
jelas. Tangga dan troli hendaklah diletakkan di tempat mudah dicapai dan
berparkir.
|
TEMPAT UMUM
|
||
KATEGORI
|
NO
|
KEPERLUAN
PELAKSANAAN
|
RUANG LEGAR
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
|
Semua
peralatan, barang, kerusi, meja hendaklah disusun kemas, tidak berhabuk dan
teratur.
Pastikan
peralatan/kemudahan yang disediakan dalam keadaan baik dan boleh digunakan
dengan sempurna.
Boleh
memaparkan pelbagai maklumat seperti Maklumat, Kualiti, Maklumat Korporat
atau berita-berita yang bersesuaian untuk disampaikan kepada pekerja dan
pelanggan serta perlu sentiasa dikemaskini.
Ring
file putih hendaklah dilabelkan dan dikemaskini.
Laluan-laluan
umum hendaklah kosong dan bebas daripada sebarang peralatan dan barang yang
menghalang laluan kecuali alat pemadam api.
Pasu-pasu
bunga diletakkan di tempat yang bersesuaian.
Pasu-pasu
bunga (bunga hidup/hiasan) tidak boleh diletakkan di laluan sepanjang
partition.
|
SURAU
(LELAKI/PEREMPUAN)
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
|
Pastikan
semua peralatan/kemudahan dalam keadaan sempurna dan boleh digunakan dengan
baik.
Sentiasa
memastikan lantai tidak berdebu, tidak basah dan sentiasa bersih untuk
keselesaan ramai.
Telekung,
kain pelekat dan sejadah hendaklah disusun, dilipat atau digantung dengan
kemas.
Pintu
masuk hendaklah dilabelkan dengan perkataan Surau/Bilik Solat.
Almari/cabinet/rak/penyidai
adalah dibenarkan mengikut keperluan.
Al-Quran,
surah yassin atau buku-buku agama hendaklah disusun kemas di dalam
almari/cabinet/rak yang disediakan.
Penanda
arah kiblat hendaklah ditandakan di siling surau/ bilik solat dengan jelas.
Selipar/kasut
hendaklah tersusun rapi di atas rak kasut/selipar.
Jadual
waktu solat dipamerkan di ruang yang disediakan.
Cermin
muka disediakan untuk kemudahan orang ramai.
Penggunaan
pewangi (air freshner) digalakkan untuk mendapatkan suasana yang sentiasa
segar.
Jam
dinding disediakan untuk panduan.
Tempat
mengambil wuduk hendaklah bersih dan tidak berlaku floor trap yang tersumbat
dan semua paip berfungsi dengan baik.
Pegawai
bertanggungjawab (pemunya/ownership) perlulah dilantik bagi menguruskan
kebersihan surau/bilik solat (nama pegawai dan nombor telefon).
|
BILIK MESYUARAT/
BILIK BINCANG
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
|
Sentiasa
memastikan lantai bersih, tidak berdebu dan tiada kekotoran.
Peralatan/kemudahan
dalam keadaan sempurna dan boleh digunakan dengan baik.
Pastikan
peralatan/kemudahan sentiasa bersih, tidak berhabuk dan disusun kemas ketika
tidak digunakan.
Peralatan
mempunyai sistem inventori dan penyelenggaraan.
Maklumat
berkaitan mesyuarat hendaklah dipamerkan di pintu masuk bilik mesyuarat. Ubah
‘signage’ di pintu bilik mesyuarat mengikut penggunaan (bagi yang mempunyai
penanda khas seperti ADA/ TIADA MESYUARAT)
White
board hendaklah sentiasa dibersihkan selepas mesyuarat selesai.
Pastikan
pemadam dan marker pen berwarna merah, biru dan hitam diletakkan di tempat
yang disediakan.
Jam
dinding perlu diletak di tempat yang sesuai.
Pastikan
barang-barang elektronik seperti LCD Projektor, mikrofon dan power supply
ditutup dan ‘motorised screen’ dinaikkan.
Makanan
berat (contoh: makanan berkuah) hendaklah dielakkan.
Suis
lampu dan penghawa dingin ditutup (oleh orang terakhir meninggalkan bilik
mesyuarat).
Pegawai
bertanggungjawab (pemunya/ ownership) perlu dilantik bagi menguruskan
kebersihan bilik mesyuarat/bilik bincang. - Nama pegawai dan nombor telefon)
|
PANTRI
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18
|
Lantai
sentiasa bersih, kering dan tidak berbau.
Semua
peralatan/perabot dan perkakas disusun kemas dan teratur setelah digunakan.
Kabinet/Almari/Rak/
dilabelkan dengan nama perkakas di luar pintu dengan seragam (mengikut
kesesuaian/ optional).
Peralatan
yang dibenarkan di pantry:
Peti
sejuk
Microwave
Cerek
elektrik
Pembakar
roti
Penapis
air
Periuk
nasi elektrik (rice cooker).
Rak
pinggan
Water
dispenser
Frame
gambar (contoh: buah-buahan, poster pemakanan seimbang)
Radio
atau televisyen.
Tiada
pinggan mangkuk/cawan/gelas diletak diatas meja dan sinki selepas digunakan.
Pinggan/mangkuk
yang masih basah hendaklah dilap dan disusun dengan teratur di dalam
almari/rak.
Kain
lap yang kotor dicuci dan disangkut kemas.
Pastikan
sinki bersih, tidak tersumbat dan tiada sisa makanan.
Meja
makan dialas dengan pelapik plastic dan berkeadaan bersih (digalakkan
menggunakan warna korporat).
Bahan
makanan seperti milo, Nescafe, gula, susu, teh dan sebagainya hendaklah
diletakkan dalam bekas penutup (contoh : dilasukkan dalam Tupperware) dan
dilabelkan (merngikut kesesuaian/optional).
Tong
sampah disediakan dan ditutup supaya tidak berbau.
Pantri
hendaklah sentiasa bersih, kemas, tersusun dan bebas daripada sebarang
serangga, makhluk perosak, kekotoran dan bau yang tidak menyenangkan.
Penggunaan
pewangi udara digalakkan bagi menghindarkan bau yang tidak menyenangkan.
Makanan
dan minuman tidak dibenarkan di bawa keluar dari pantri.
Pastikan
peralatan elektrik ditutup setelah digunakan.
Menyediakan
satu sudut informatif untuk mempamerkan jadual tugasan, peraturan,
pemberitahuan ataupun apa-apa arahan yang berkaitan.
Dilarang
merokok di pantry.
Pegawai
bertanggungjawab (pemunya/ownership) perlulah dilantik bagi menguruskan
kebersihan pantri. - Nama pegawai dan Nombor telefon)
|
TANDAS/
TANDAS OKU
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
|
Setiap
tandas (cubical), urinal bowl dan sinki hendaklah ditanda dengan nombor
bilangannya.
Senarai
peralatan, kelengkapan yang perlu ada di dalam bilik air:
Bekas
sampah
Sanitary
bin (untuk bilik air wanita)
Alat
pengering tangan (hand drayer)
Mesin
penyembur pewangi
Soap
dispenser
Kertas
tisu
Permukaan
lantai sentiasa bersih dan kering.
Permukaan
dinding keseluruhannya bersih termasuk dinding tiles dan pintu utama.
Keadaan
siling yang sempurna, tiada kebocoran dan tidakbersawang.
Semua
lampu berfungsi dengan baik.
Pintu-pintu
tandas berfungsi dengan sempurna lengkap dengan penyelak, penyangkut seluar
dan kelihatan bersih.
Mangkuk
tandas berkeadaan sempurna dan boleh digunakan dengan selamat.
Mangkuk
tandas bersih dan lengkap dengan pelapik serta flushing system berfungsi
dengan sempurna.
Urinal
bowl mestilah berkeadaan bersih.
Terdapat
sticker arahan prosedur penggunaan peralatan di dalam bilik air.
Sinki
berkeadaan bersih, tidak tersumbat dan paip air berfungsi dengan sempurna.
Meja
sinki dan cermin muka berkeadaan bersih dan kering.
Bekas
sabun (soap dispenser) berfungsi dengan sempurna dan sentiasa ada sabun.
Tisu
sentiasa ada di dalam tandas.
Digalakkan
meggunakan kreativiti untuk menceriakan tandas.
Senarai
semak kerja-kerja penyelenggaraan pembersihan dilekatkan di dalam bilik air.
Persekitaran
tidak berbau yang kurang menyenangkan.
Pegawai
yang bertanggungjawab (pemunya/ownership)
perlulah
dilantik bagi menguruskan kebersihan bilik air. - Nama pegawai dan Nombor
telefon)
|
LALUAN UTAMA/
LALUAN AWAM
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Lantai
sentiasa bersih, tiada sisa buangan yang diletak di sepanjang laluan.
Hiasan
seperrti pokok bunga yang berada di sepanjang laluan (jika ada) disusun
dengan kemas, bersih dan teratur supaya tidak menghalang laluan.
Peralatan/perabot
yang diletak di laluan utama / umum hendaklah disusun dengan baik supaya
tidak mengganggu aliran perjalanan.
Pintu
kecemasan tidak dihalang dan sentiasa ditutup
Papan
notis yang diletakkan disepanjang laluan hendaklah sentiasa diselenggara dan
dikemaskini maklumatnya.
|
KAWASAN
PERSEKITARAN JABATAN
|
||
KATEGORI
|
NO
|
KEPERLUAN
PELAKSANAAN
|
PAPAN TANDA
JABATAN/
PAPAN TANDA
ARAH/
PETUNJUK
|
1.
2.
3.
4.
|
Berada
dalam keadaan baik, tidak berdebu dan sentiasa bersih.
Saiz
yang sesuai dan senang difahami.
Mudah
dilihat oleh orang ramai dan kedudukannya strategik.
Berkonsepkan
imej korporat jabatan.
|
MEDIA /
BAHAN PAMERAN
|
1.
2.
3.
4.
|
Bahan
media atau bahan pameran yang dipamerkan di papan notis atau papan kenyataan
di seluruh Bahagian perlu berada dalam keadaan baik, berdebu dan sentiasa
bersih.
Bahan-bahan
tersebut perlu dikemaskini mengikut keadaan semasa.
Penampilan
media/bahan pameran yang dipamerkan perlu berkualiti, berimej korporat, kemas
dan teratur.
Penggunaan
kreativiti mempamerkan bahan tersebut adalah digalakkan supaya dapat menarik
perhatian pelanggan.
|
KESELAMATAN
PERSEKITARAN
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
|
Laluan
utama tidak dihalang dengan barang-barang atau peralatan yang diperlukan
(contoh: pasu bunga, fire extinguisher, kotak-kotak, barang-barang pra
pelupusan dan sebagainya.
Pintu
rintangan api dan pintu kecemasan hendaklah sentiasa ditutup dan tidak
dihalang.
Tidak
membuat pendawaian tambahan tanpa kebenaran.
Tiada
aktiviti memasak dilakukan di mana-mana ruang kecuali pantri.
Tanda-tanda
amaran keselamatan yang dipamerkan hendaklah jelas (contoh: Dilarang merokok,
tanda KELUAR dan AWAS).
Tangga-tangga
laluan kecemasan tidak dihalangi (contoh: barang-barang pra pelupusan).
Tiada
aktiviti merokok di persekitaran luaran dan dalaman STBKK ( contoh : pantri, stor,
bilik air, ruang awam dan sebagainya)
Peralatan-peralatan
rosak hendaklah dilaporkan dan diselenggarakan dengan segera.
|
No comments:
Post a Comment